This is our meeting-place. Mr B, Mrs B og the tre Billy B´s. Come, sit down. We have som stories to tell. Mum set the table. She started writing. Hopefully we will share many a nice tale in here. For more info; see first blog posted february 2005.

Saturday, November 04, 2006

El laberinto del fauno - Pans labyrint


Vi skal på kino imorgen. Erik sover, så jeg titter litt på nettutgaven av Yelmo Cineplex, dit vi skal. En fantasy-film facinerer meg. Jeg sjekker diverse linker, og kommer til slutt til at dere får se den i januar. Fillern. Skulle gjerne hatt den mammafilm-sjekka. Jeg har så veldig lyst å se den filmen, men jeg vet ikke om jeg tør. På norsk og engelsk står den nemlig kategorisert som horror. Her er det 13-års grense og fantasy. Vel - de som kjenner meg vet hvor pysete jeg er. Skal snakke litt med Erik når han våkner. Hvorfor facinerer den meg? Fordi den har to interessepunkt; Franco-tida i Spania og eventyret som uttrykk for det allmenne underbevisste. Bildene fra filmen og et kunstbilde/en kunstner og en kunstform som har inspirert regissøren anbefales. Skal sjekke ut: Her var det: Det er et bilde av en faun av Carlos Schwabe (1877-1926) , kunstnerens verk generelt og symbolismen som kunstgenre.

Jeg har oppdaget at det snakkes ikke så mye om Franco-tida og derfor vil jeg lære mer om det. Her har jo folk levd med dette i årtier! I Norge snakker man jo opp og ned og i mente om "Krigen", men her sies det forbausende lite. Kanskje de vil glemme, eller kanskje de er redde for å tråkke hverandre på tærne? Jeg skal snarest skaffe meg en god bok, og kanskje jeg får lest den også. Vet ikke om jeg orker å tygge meg gjennom en på spansk... De beste finns vel i engelsk oversettelse.

Jeg vet iallefall om noen gutter som MÅ se den filmen i januar.

2 Comments:

Blogger AnitaH2 said...

Hei, Karen!
Det stod noe i et av Puerta del Sol-heftene for en stund siden om Franco-tida. Skal se om jeg kan få gravd det fram og sendt deg en kopi!
Anita

12:12 pm

 
Anonymous Anonymous said...

Jeg og Gunnhild har vært å sett denne på kino. Det var en fin film, men det var noen scener som absolutt ikke var mamma-venlige. Tortur, og andre ting som var gjennomført på en måte som gjorde at det så så utrolig naturlig og helt forferdelig ut. Desverre, men ellers var filmen ganske bra.

12:30 pm

 

Post a Comment

<< Home